Zo eet je gezond tijdens de zwangerschap

  • Geplaatst op
  • Door Danielle van der Vlag ( puurvangeluk.com)
Zo eet je gezond tijdens de zwangerschap

Gezond eten is belangrijk, voor iedereen! Maar uiteraard is goede voeding tijdens de
zwangerschap extra belangrijk. Je wilt over voldoende energie beschikken met een
kleintje in je buik en je wilt bovendien gezonde voedingsstoffen kunnen doorgeven aan je
kindje voor optimale groei en ontwikkeling. Zo eet je gezond tijdens de zwangerschap.

Gezond eten is belangrijk, voor iedereen! Maar uiteraard is goede voeding tijdens de
zwangerschap extra belangrijk. Je wilt over voldoende energie beschikken met een
kleintje in je buik en je wilt bovendien gezonde voedingsstoffen kunnen doorgeven aan je
kindje voor optimale groei en ontwikkeling. Zo eet je gezond tijdens de zwangerschap.

Gevarieerd voedingspatroon

Een gezonde leefstijl en een gevarieerd voedingspatroon zijn van belang tijdens de
zwangerschap. Het zorgt ervoor dat je lichaam wordt voorzien van voldoende vitamines
en mineralen, waardoor je de hele dag lekker fit en energiek bent. Hoe je dat doet?
Zorg dat je elke dag varieert met voedingsmiddelen, door bijvoorbeeld elke dag
verschillende soorten groenten en fruit te eten. Hiermee voorkom je dat het eenzijdig
wordt en zorg je ervoor dat je verschillende vitamines en mineralen binnenkrijgt.


Je hoeft tijdens de zwangerschap niet voor twee te eten, ook al is dat soms verleidelijk of
een goed excuus. Wanneer je zorgt voor een gevarieerd voedingspatroon vol vitamines,
mineralen, vezels en voedingstoffen, dan heb je daar in principe voldoende aan. Mocht je
toch iets extra’s willen? Kies dan voor gezonde producten. Tip: drink elke dag een glas
versgeperste jus d’orange bij het diner. Dit zorgt ervoor dat er extra vitamine c uit je
voeding wordt gehaald. Win win! Vervang een stukje vlees ook eens voor een vegetarisch
stukje vlees of door peulvruchten en/of (goed gebakken of gekookte) eieren. Vanwege de
gezondheidsvoordelen geeft het Voedingscentrum het advies om 1 keer per week vis te
eten, bij voorkeur vette vis, zoals zalm en sardines. Hou je niet van vis of kom je er niet
iedere week aan toe om vis te eten? Dan kan visolie in de vorm van een supplement een
goede oplossing bieden. Zo krijg je toch de goede vetzuren binnen. Wanneer je al een
voedingssupplement gebruikt, kijk dan even of er al omega vetzuren in zitten om te
voorkomen dat je te veel binnenkrijgt.


>>> Lees hier waarom vitamine C tijdens de zwangerschap zo belangrijk is <<<


Lekker en gezond snacken

Ben je gek op lekker snacken, maar wil je het wel gezond houden? Heel verstandig! Eet
tussendoor lekker een handje ongezouten en ongebrande noten, gedroogde vruchten of
meng dit in een schaaltje met yoghurt. Snack tussendoor ook schijfjes komkommer,
tomaatjes, paprika en worteltjes. Daar krijg je energie van, je eet gezond en bovendien
krijg je gelijk de nodige vitamines en mineralen binnen. Je kunt ook elke avond bij het
warme eten een schaaltje rauwkost eten voor een extra vitamine en mineralen boost.

>>> Lees hier welke voedingsmiddelen je beter niet kunt nuttigen tijdens de
zwangerschap <<<

Twijfel je of je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt? Maak een schema met de
dagelijkse eetmomenten en producten die je nuttigt en vraag je huisarts of verloskundige
om advies. Zij kunnen je precies vertellen wat je nodig hebt en eventueel adviseren wat je
nog meer op een gezonde en verantwoorde manier kunt eten tijdens je zwangerschap.
Geniet ervan!