Heb je weinig eetlust tijdens de zwangerschap?

Heb je weinig eetlust tijdens de zwangerschap?

Al die vervelende zwangerschapskwaaltjes zijn niet fijn! Maar ze horen er nu eenmaal bij.

Lastig is het wel, maar hey … het is maar van tijdelijke aard en natuurlijk voor een goed doel. Heb je bijvoorbeeld weinig eetlust tijdens de zwangerschap en wil je dit graag aanpakken, maar weet je niet hoe? We geven je de volgende tips.

 

Oorzaken weinig eetlust tijdens de zwangerschap

 

Het kan verschillende oorzaken hebben dat je weinig eetlust hebt tijdens de zwangerschap. Misschien ben je veel misselijk tijdens de zwangerschap, waardoor je amper zin hebt in eten. Of heb je veel last van maagzuur of ben je aan het einde van je zwangerschap en heb je een vol gevoel. Het kan allemaal! De hormonen in je lichaam zorgen voor verandering van je lijf, waardoor je verschillende klachten krijgt en hierdoor misschien wel je eetlust vermindert. Het is niet erg, tenzij je echt vitamines, mineralen en andere voedingsstoffen te kort komt. Met de volgende tips kun je het wellicht aanpakken.

 

Kleine porties gedurende de dag

 

Sommige zwangere vrouwen hebben tijdens de zwangerschap een bijzondere eetlust en eten bijvoorbeeld veel augurken of bananen, maar er zijn er ook bij die totaal geen eetlust hebben. Dat is vervelend, want je hebt natuurlijk wel energie nodig om de dag door te komen. En met een kleintje in je buik kun je wel wat extra energie gebruiken. Zeker als je weinig eetlust hebt, is het lastig een grote maaltijd weg te werken. En dat hoeft ook helemaal niet. Eet gewoon de hele dag door kleine hoeveelheden. Zo kom je niets te kort en is het minder vervelend dan wanneer je in een keer veel moet eten.

 

Vermijd zware maaltijden

 

Eet geen zware maaltijden/tussendoortjes en kies voor luchtige maaltijden en tussendoortjes, zoals yoghurt, stuk fruit of een smoothie. Dit is licht verteerbaar en ligt niet zwaar op de maag. Maar zorg ook dat je voldoende vezels eet, zoals crackers, een beschuitje, handje ongezouten noten en verse (blad)groenten. Zo voorkom je obstipatie en aambeien en wordt de energiehuishouding aangesterkt.

 

Drink voldoende water

 

Het is weliswaar geen eten, maar het is wel belangrijk om dagelijks voldoende water te drinken tijdens de zwangerschap om te voorkomen dat je uitdroogt en/of je organen niet goed zijn werk kunnen doen. Drink minimaal 1,5 - 2 liter per dag. Zo kunnen alle processen in je lichaam optimaal functioneren en kan het eten beter verteren in je maag.

 

Naar de huisarts

 

Wordt het echt lastig om te eten en drinken en maak je je zorgen? Of ben je misselijk en/of heb je last van maagzuur dat je niet kunt eten? Maak dan een afspraak bij je huisarts en overleg wat je het beste kunt doen om aan voldoende vitamines, mineralen en vezels te komen.

 

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.