Deze gezonde tussendoortjes mag je eten tijdens de zwangerschap

  • Geplaatst op
  • Door Danielle van de Vlag (Puur van Geluk)
Deze gezonde tussendoortjes mag je eten tijdens de zwangerschap

Heb je de neiging meer te gaan eten tijdens je zwangerschap? Dat is logisch, maar echt niet nodig. Eet gezond en gevarieerd en vooral verdeeld over de dag. Hiermee voorkom je een dipje, eetbuien en de verleiding om tussendoor ongezond te eten. Heb je tussendoor toch nog zin in iets lekkers? Kies dan voor gezond, want gezond is ook lekker. Deze gezonde tussendoortjes mag je eten tijdens de zwangerschap.

Deze gezonde tussendoortjes mag je eten tijdens de zwangerschap

 

Heb je de neiging meer te gaan eten tijdens je zwangerschap? Dat is logisch, maar echt niet nodig. Eet gezond en gevarieerd en vooral verdeeld over de dag. Hiermee voorkom je een dipje, eetbuien en de verleiding om tussendoor ongezond te eten. Heb je tussendoor toch nog zin in iets lekkers? Kies dan voor gezond, want gezond is ook lekker. Deze gezonde tussendoortjes mag je eten tijdens de zwangerschap.

 

Noten en rozijnen

Kies voor een handje ongezouten noten of pinda’s. Doe er gelijk een paar rozijnen tussendoor. Noten vullen je maag direct vanwege het hoge gehalte aan vezels, proteïne en vitamine E. Rozijnen bevatten veel ijzer, dit kun je meestal wel gebruiken voor de vermoeidheid tijdens de zwangerschap. Ben je niet zo van de nootjes, maar wel van de pindakaas, dat kan ook. (Let wel op het suikergehalte in de pindakaas!) Smeer een bruine boterham of cracker met pindakaas en je hebt direct een lekker vullend en gezond tussendoortje te pakken.

 

Fruitsalade

Maak een lekkere frisse fruitsalade van verschillende soorten fruit. In de zomer is het heerlijk om mango, meloen en aardbeien te eten. Meloen is tegelijkertijd verfrissend en dorstlessend, bevat veel vezels en weinig calorieën. Heerlijk en gezond zomers tussendoortje. Fruit bevat bovendien vitamine C, vul je dat gelijk mooi aan. Eet niet te veel fruit, want fruit bevat namelijk ook suikers. Kies voor ongeveer 2 tot maximaal 3 stukken fruit per dag. Dat is voldoende. Was het fruit goed af voordat je het gaat eten, want aan de buitenkant kunnen allerlei bacteriën zitten.

 

Waarom inname van vitamine C belangrijk is tijdens de zwangerschap?

 

Snackgroenten

Je kent ze wel, de emmertjes vol gekleurde en gezonde snoepgroenten. Paprika’s, tomaatjes en komkommers, allemaal in minivariant. Je neemt ze gemakkelijk mee onderweg, naar je werk of naar kantoor en eet ze zo uit het vuistje. Ze zitten boordevol voedingsvezels, vitamines en mineralen. Een heerlijk en gezond tussendoortje waar je lekker van mag snacken. Ook voor groenten geldt: was ze goed af voordat je ze gaat eten om te voorkomen dat je bacteriën naar binnen krijgt.

 

Schaaltje yoghurt

Yoghurt als gezond tussendoortje is altijd een goed idee. Je vult de nodige eiwitten aan in je lichaam en het smaakt nog lekker en verfrissend ook. Fraai de yoghurt op met een handje noten of heerlijk fris fruit voor een extra lekkere bite. Bovendien vult het je maag goed, zodat je er weer even tegen kunt. Hiermee voorkom je dat je eetbuien krijgt en kun je de dag lekker, gezond en vol energie door.

 

Heb jij nog aanvullende tips voor gezonde tussendoortjes die we zijn vergeten, laat het ons weten!