Zwanger en last van maagzuur, wat kun je er zelf aan doen?

  • Geplaatst op
  • Door Danielle van de Vlag (Puur van Geluk)
  • Geplaatst in Zwanger, Zwangerschap
Zwanger en last van maagzuur, wat kun je er zelf aan doen?

Maagzuur tijdens de zwangerschap is een veelvoorkomende kwaal. Het is niet erg, maar kan soms wel als heel vervelend worden ervaren.

Met de volgende tips kun je zelf proberen maagzuurklachten te verlichten of zelfs te voorkomen, zonder dat je gelijk geneesmiddelen hoeft te gebruiken. Zwanger en last van maagzuur, wat kun je zelf doen?

 

 

Wat zijn de symptomen?

 

Brandend maagzuur is een vervelende klacht. Je kunt last hebben van een misselijk of opgeblazen gevoel, maar je kunt ook last hebben van veel lucht in je maag en darmen, boeren en/of een branderig gevoel hebben in je slokdarm. De klachten kunnen per dag en per keer wisselen en soms ook na het eten, in de avond of in de nacht optreden. Heb je last van brandend maagzuur in combinatie met overgeven en/of dunne ontlasting dat eventueel gepaard gaat met gewichtsverlies, vraag dan advies aan je huisarts.

 

 

Daar heb je ze weer, die vervelende hormonen

 

Ervaar je vroeg in je zwangerschap last van maagzuur, dan kun je die vervelende hormonen de schuld geven. Tijdens de zwangerschap verandert je hormoonhuishouding en verslapt de sluitspier van de maag en darmen, waardoor maagzuur gemakkelijker omhoog kan komen. Ervaar je juist last van maagzuur aan het einde van je zwangerschap? Dat kan komen doordat je baarmoeder groeit, waardoor je maag in de verdrukking komt met maagzuur als gevolg.

 

 

Tips om zelf maagzuur te verminderen of te voorkomen

 

Je kunt zelf een aantal dingen toepassen om ervoor te zorgen dat je minder of zelfs geen last hebt van maagzuur. Het is het proberen waard!

 

  • Eet gezond, gevarieerd en het liefst onbewerkt voedsel. Eet zo min mogelijk vet eten, zeker niet laat in de avond wanneer je lichaam het niet meer gemakkelijk kan verbranden.
  • Eet gedurende de dag kleine hoeveelheden, zodat je maag en darmen het goed kunnen verwerken en verteren.
  • Vermijd zoveel mogelijk koffie, door cafeïne wordt de sluitspier van je maag verslapt waardoor je sneller last kunt krijgen van maagzuur.
  • Drink zo min mogelijk koolzuurhoudende dranken. Koolzuur zorgt voor extra gasophoping in de maag en darmen, waardoor maagzuur sneller kan optreden.
  • Laat te pittig en gekruid eten achterwege wanneer je last hebt van maagzuur. Deze zetten juist aan tot maagzuur aan. Ditzelfde geldt voor citrusvruchten.
  • In sommige gevallen kunnen zuivelproducten ook zorgen voor maagzuur. Terwijl anderen juist met een glas melk het maagzuur kunnen verminderen.
  • Naast voedingsmiddelen is stress ook een veroorzaker van maagzuur. Vermijd dus zo veel mogelijk stress.
  • Heb je vooral in de avond of nacht last van maagzuur, leg je kussen iets hoger waardoor opkomend maagzuur gemakkelijk terug kan vloeien.

 

Helpen bovenstaande tips niet, overleg dan met je huisarts wat de mogelijkheden zijn.