Zwangerschapszwemmen

Zwangerschapszwemmen

Gedurende je zwangerschap wil je natuurlijk graag soepel en energiek zijn en blijven. Dat alles wat meer energie kost is niet zo gek. Je draagt immers een kindje in je buik die ook de nodige energie nodig heeft

Dat je uithoudingsvermogen daardoor ook soms minder is, is echt geen ramp. Geef je er af en toe gewoon even lekker aan toe, het mag! Pak een boekje, een kop thee en ga even bijtanken. Dat beweging goed voor ons is weten we allemaal, zelfs voor zwangere vrouwen is het een goede ondersteuning om de zogeheten zwangerschapskwalen te verminderen of zelfs te laten verdwijnen. Lichaamsbeweging tijdens je zwangerschap zorgt ervoor dat je fit, energiek en soepel blijft. Je uithoudingsvermogen wordt daardoor ook beter getraind. Dit heeft zeker een positieve invloed met name aan het einde van je zwangerschap, als alles zwaarder wordt. Begin energiek en met een goede lichamelijke conditie aan je bevalling, het zorgt ervoor je alles beter kan hendelen en versneld je herstel na de bevalling.

 

Een perfecte sport tijdens je zwangerschap is zwemmen. Je kan zelf of samen met een vriendin baantjes trekken, je bepaald je eigen tempo en bent gezellig samen in beweging. Ook kan je meedoen met speciale cursussen zwangerschapszwemmen. Er is altijd een deskundige zweminstructeur bij die precies weet wat je moet trainen en waar je op moet letten. Het is altijd fijn om even te kunnen overleggen met iemand die er verstand van heeft. Tevens is het gezellig om met lotgenoten samen te zwemmen en ervaringen te delen. 
 

In het lekkere warme water kan je volledig ontspannen, het gewicht van je buik voel je niet en het water zorgt ervoor dat je goed kan bewegen zonder dat het je veel energie kost. Toch ben je heel actief bezig en train je je hele lichaam. Het zorgt ervoor dat je conditie behouden blijft en tevens is het heel ontspannen en relaxed. De eerste maanden gaat bewegen je gemakkelijk af maar naarmate de maanden vorderen wordt het zwaarder en zwaarder, daarom is zwemmen zo fijn. Zelfs in de laatste maanden of weken. Dit heeft alles te maken met de opwaartse kracht van het water, waardoor je je bijna gewichtloos voelt. Conditionele en spierversterkende oefeningen worden afgewisseld met ontspannings- en ademhalings-oefeningen. Uiteraard kan je de oefeningen geheel op eigen tempo aanpassen. Het is ten alle tijden belangrijk dat jij je er lekker bij voelt. Veel zwemplezier!!