60 dagen bedenktijd!
Grote cupmaten (t/m cup M)!
Andere maat passen? Geen probleem!
Webwinkel KeurZwangerschapspanty's
0
60 dagen bedenktijd!
Grote cupmaten (t/m cup M)!
Andere maat passen? Geen probleem!

Door Danielle van de Vlag (Puur van Geluk)

Voedzame ontbijttips voor zwangere vrouwen

is goede voeding éxtra belangrijk. Je lichaam moet de juiste bouwstoffen leveren voor de groei van je kindje. Start je dag met een goed en voedzaam ontbijt! Wij hebben een aantal voedzame ontbijttips voor zwangere vrouwen verzameld. Want ontbijten als je zwanger bent, kan soms best een opgave zijn.

 

Ontbijten en ochtendmisselijkheid

Heb jij veel last van (ochtend)misselijkheid tijdens je zwangerschap? Jakkes! Ontbijten is dan waarschijnlijk ook het laatste waaraan je denkt. Toch is ontbijten erg belangrijk en hiermee voorkom je dat je niet nóg misselijker wordt. Zet een glas water naast je bed en een pakje droge (liefst volkoren) crackers. Volkoren crackers zijn voedzamer dan gewone crackers. Neem kleine slokjes water en een paar hapjes van de cracker. Zo heb je, voordat je opstaat, alvast iets in je maag en kun je het ontbijt daarna beter aan. Gaat het goed? Neem dan een stuk (niet te zuur) fruit. Andere tip: uit onderzoek onder zwangere vrouwen is gebleken dat de inname van voldoende vitamine B6 helpt tegen ochtendmisselijkheid. Op naar de drogist!

 

De juiste voedzame voedingsstoffen

Als je zwanger bent is het belangrijk dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. Te beginnen bij het ontbijt, want een goede start is de beste start. Maar welke voedingsstoffen heb je nou precies nodig? Je baby heeft eiwitten, koolhydraten, vetten, vitamines en mineralen nodig om gezond te groeien. Calcium is bijvoorbeeld een belangrijke in de categorie mineralen, het is goed voor de botten en tanden. Je hebt ongeveer 1000mg calcium per dag nodig. Calcium zit o.a. in zuivelproducten, zoals melk, vla, yoghurt en kaas. Maar ook in tofu, spinazie, noten en peulvruchten. Eiwitten zijn belangrijk voor de huid, spieren, botten en bloed. Eiwitten vind je vooral in kip, tofu, eieren en kwark. Daarnaast is het goed om ongeveer 27mg ijzer binnen te krijgen. Dit zit bijvoorbeeld ook in eieren, tofu en spinazie. En last but not least, vezels. Spinazie is rijk aan vezels, maar bonen, haver en vezelrijk fruit, zoals aardbeien, frambozen en bosbessen, zijn ook goed. Er zijn veel producten waar meerdere voedzame stoffen in zitten. Maak van verschillende producten uit deze alinea een smoothie en je krijgt al heel veel gezonde voedingsstoffen binnen bij je ontbijt! 

 

Extra voedingsstoffen uit een potje

Van sommige voedingsstoffen, zoals vitamine D en foliumzuur, heb je tijdens de zwangerschap iets meer nodig. Helaas kun je niet alle voedingsstoffen genoeg uit voeding halen. Wij raden dan ook aan om deze voedingsstoffen uit een potje te halen. En dan bedoelen we natuurlijk voedingssupplementen. Extra foliumzuur kan je innemen door dagelijks een tablet van 400 microgram te slikken. Omdat je kindje in een vroeg stadium van de zwangerschap al extra foliumzuur nodig heeft, kan je er het beste mee beginnen op het moment dat je probeert zwanger te worden. Naast foliumzuur kan je ook wel wat extra vitamine D gebruiken. Tijdens de zwangerschap wordt 10 microgram extra vitamine D aangeraden.

 

Inspiratie voor een voedzaam ontbijt:

Heb jij nog aanvullende tips voor een heerlijk en voedzaam ontbijt? Laat het ons gerust weten!

Wil je meer tips en adviezen, lees al onze blogs en laat je inspireren. 

Laat een opmerking achter

Opmerking

* Verplichte velden
Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? JaNeeMeer over cookies »