Tips voor een relaxte zwangerschap

  • Geplaatst op
  • Door Danielle van de Vlag (Puurvangeluk.com)
  • Geplaatst in Zwanger, Zwangerschap
Tips voor een relaxte zwangerschap

Tijdens de zwangerschap verandert niet alleen je hele lichaam, maar ook kun je als aanstaande mama behoorlijk in de stress raken van alle dingen die nog geregeld moeten worden.

Er komt het één en ander bij kijken en dat vergt de nodige energie en balans. Geef af en toe dingen uit handen, dat geeft ruimte. Laat je niet gek maken, stress is niet goed voor jou en je baby. Daarom hebben we deze tips voor je op een rijtje gezet voor een relaxte zwangerschap. Het enige wat je nog hoeft te doen is genieten! 


Uurtje of avondje Netflixen zonder schuldgevoel


Ja hoor, het mag! Gewoon lekker op de bank met wat lekkers en de boel even de boel laten. Al is het maar voor een uurtje. Even opladen om weer door te kunnen. Je gunt je misschien de tijd niet maar probeer het toch maar eens. Na dat uurtje of avondje filmpjes kijken zit je weer vol energie en ben je nog productiever en vooral blijer dan daarvoor. Dus pak af en toe dat momentje rust zonder enig schuldgevoel. 


Maak van je badkamer een kuuroord


Geen tijd of zin om naar de schoonheidsspecialist te gaan? Sluit je op in de badkamer en ga lekker zelf aan de slag. Neem een warm bad/douche, scrub je huid en verwen jezelf met een haar- en gezichtsmasker. Maak je eigen gezichtsmasker met een halve geprakte avocado, twee eetlepels yoghurt en twee theelepels olijfolie en mix het door elkaar. Breng het aan op je gezicht, laat het tien minuten inwerken en spoel je gezicht met lauwwarm water af. Je huid wordt er super zacht van. Het is een heerlijk verwenmomentje voor jezelf, geniet ervan! 


Klaaguurtje toegestaan


Af en toe even zeuren en klagen mag best. Zwanger zijn brengt ook de nodige strubbelingen en lichamelijke klachten met zich mee. Gooi alles wat je dwars zit er even uit en je kan er weer helemaal fris en fruitig tegenaan. 


Doe aan zwangerschapsyoga 


Het klinkt misschien wat zweverig maar dat is het zeker niet. Bij zwangerschapsyoga leer je technieken voor een juiste ademhaling die straks bij de bevalling goed van pas komen. Je leert tevens lekker te ontspannen, wel zo fijn om goed uitgerust en relaxed de bevalling tegemoet te gaan zonder dat je in paniek raakt. Adem in, adem uit! 


Af en toe "Nee" zeggen 


Je hoeft geen dingen te doen die je eigenlijk helemaal niet wilt. Stel duidelijke prioriteiten. Af en toe "Nee" zeggen is juist heerlijk en geeft een goed gevoel. Ze snappen het echt wel! Zeker wanneer je aan het eind van je zwangerschap even geen zin hebt in dingen "MOETEN". Geef je grenzen aan en bewaak ze vooral. 


To-do lijstjes geven overzicht 


Moet er nog veel gebeuren? Don't worry! Maak to-do lijstjes met de belangrijkste punten en werk ze één voor één af. Dat geeft overzicht en overzicht betekent rust! 


Praten, praten, praten


Zijn er dingen waar je onzeker over voelt of waar jij je niet prettig of angstig bij voelt? Het is niet gek, het is allemaal ook best spannend. Zeker wanneer je zwanger bent van een eerste kindje. Maak deze dingen vooral bespreekbaar! Klets met je partner, vriendin, huisarts of verloskundige. Praten lucht op en geeft nieuwe inzichten en energie. 


Geniet, geniet en geniet nog meer 


Het is en blijft een bijzondere ervaring, een kindje in je buik. Geniet samen met je partner van het moment, het duurt immers maar even. Pak je rustmomenten, relativeer en blijf genieten.