Tips om darmklachten te verminderen of te verlichten tijdens de zwangerschap

  • Geplaatst op
  • Door Danielle van de Vlag (Puurvangeluk.com)
  • Geplaatst in Zwanger, Zwangerschap
Tips om darmklachten te verminderen of te verlichten tijdens de zwangerschap

Darmklachten is één van de bekende kwaaltjes tijdens de zwangerschap. Heel vervelend, zeker wanneer je er veel last van ondervindt. Verschillende oorzaken kunnen de klachten veroorzaken

Met deze tips kun je darmklachten verminderen of verlichten.

Oorzaken van darmklachten tijdens de zwangerschap


Darmklachten kunnen verschillende oorzaken hebben. Te weinig beweging, slechte voeding, hormonen maar ook stress is een boosdoener als het gaat om darmklachten. Wanneer je te weinig beweging hebt, kunnen je darmen daarop reageren. Ze worden lui en niet aangezet tot beweging. Wanneer je lichaam regelmatig in beweging is, worden je darmen gestimuleerd en blijven daardoor ook in beweging.


Goede voeding is tijdens de zwangerschap een must. Niet alleen voor je darmen, maar ook om je energie op peil te houden. Wanneer je te weinig vezels binnen krijgt, gaan de darmen protesteren met alle gevolgen van dien. Eet dus gevarieerd, gezond en eet voldoende vezels. Zorg dat je daarnaast ook voldoende water drinkt. Vezels werken namelijk alleen maar in combinatie met vocht. Het zorgt ervoor dat vezels beter door de darmen worden opgenomen en de inhoud van de darmen niet kan indikken.


Hormonen tijdens de zwangerschap kunnen nogal wat roet in het eten gooien. Je kunt ze niet uitschakelen helaas, maar je kunt er wel voor zorgen dat je voldoet aan een gezond patroon. Dus goede voeding- en vochtbalans, voldoende beweging en vermijdt zoveel mogelijk stress. Dat zorgt er in ieder geval voor dat de hormonen niet extra geactiveerd worden om nog meer vervelende kwalen te veroorzaken.

Tips om darmklachten te verminderen of verlichten


Wanneer je toch hinder ondervindt, neem de volgende tips in acht.

 -   Eet voldoende vezelrijk voedsel en kauw vooral heel goed je voedsel. Dit stimuleert de spijsvertering en opname in je darmen waardoor het beter verteerd kan worden.

 -   Eet voldoende fruit, noten en vruchten om je darmen gezond te houden. Kiwi's, blauwe bessen en walnoten zitten vol gezonde vezels en voedingsstoffen.

 -   Drink voldoende vocht om de massa niet in te laten dikken in de darmen. Vezels en goede voedingsstoffen kunnen alleen optimaal hun werk doen wanneer er voldoende vocht aanwezig is.

 -   Vermijdt stress en las zo af en toe een moment van rust in. Lukt dat lastig? Ga iets doen waar jij blij van wordt of maak een lekkere wandeling.

 -   Neem de tijd voor een toiletbezoek. Ga niet te gehaast te werk, dit werkt niet bevorderend.

 -   Ga op tijd naar het toilet en stel een toiletbezoek niet uit. Doe je dit wel, dan gaat de massa in je darmen indikken met vervelende klachten van dien.

 -   Voldoende nachtrust is van belang, zeker tijdens de zwangerschap. Wanneer je uitgerust bent functioneert je lichaam beter.

 -   Ervaar je nog vervelende klachten? Overleg altijd met je huisarts of er andere mogelijkheden zijn die je mag toepassen.