Sporten tijdens de zwangerschap?

Sporten tijdens de zwangerschap?

Sporten als je zwanger bent, kan dat nog wel? Jazeker kan dat! Graag zelfs! De meeste vrouwen sporten minder of zelfs helemaal niet meer tijdens de zwangerschap.

Het lijkt een logische keuze, je lichaam verandert, je wordt zwaarder, meestal ben je in het begin vrij moe en heb je nog niet zo'n puf om te sporten. Vaak denken zwangere vrouwen dat sporten teveel inspanning geeft en daardoor niet goed is voor de baby. Niets is minder waar! Dus trek het sportieve tenue maar uit de kast, sportschoenen aan en gaan!

Sporten en bewegen heeft juist een positieve invloed op je zwangerschap. Wel is het belangrijk natuurlijk dat je weet waar je op moet letten tijdens het sporten en welke sporten je mag uitoefenen. Het is misschien in het begin even wennen aan het idee, om te sporten met een baby'tje in je buik, maar zodra je alle ins en outs weet zul je merken dat ongemakken, de zogeheten zwangerschaps kwaaltjes, minder worden.

 

Waarom sporten tijdens de zwangerschap?


Je voelt je energieker en dus minder moe zodat je meer aankan en het voornamelijk beter aankan.

Het zorgt ervoor dat rugklachten, die vaak voorkomen bij zwanger vrouwen, aanzienlijk verminderen.

Het versterkt de blaas en vermindert de kans op incontinentie.

Het heeft een positieve invloed op de psyche, zodat de kans op een postnatale depressies vermindert.

Het zorgt voor minder gewichtstoename

Sporten verkleint de kans op zwangerschapsvergiftiging.

Kans op zwangerschaps suiker neemt met 30% af.

Sporten versterkt je hartspier en zorgt ook voor een betere transport van bloed en zuurstof.

Versterkt je spieren, wat een positieve uitwerking heeft bij bijvoorbeeld bekkeninstabiliteit.

 

Waar moet je op letten met sporten tijdens je zwangerschap?


Het belangrijkste uitgangspunt is dat je je ten alle tijden lekker voelt tijdens het sporten. Als je bijvoorbeeld pijnklachten krijgt, stop dan onmiddellijk en vraag je sportinstructeur om advies. Zorg ervoor dat je lichaam het niet te warm krijgt, trek lekkere luchtige sportkleding aan. Ga niet als een gek sporten maar bouw het rustig en langzaam op, zo voorkom je dat de hartslag en bloeddruk omhoog schieten. Sporten moet voelen als ontspanning en het idee geven dat je lekker actief bezig bent, zonder jezelf uit te putten. Drink altijd voldoende water tijdens het sporten, om uitdroging te voorkomen. Train geen rechte buikspieren, dit is niet bevorderlijk voor de groei van de baby en bovendien kunnen de peesbanden van je buik scheuren. Ook belangrijk is dat je na de 16e week van je zwangerschap niet te lang op de rug gaat liggen, de baby kan op de bloedvaten gaan liggen waardoor je juist een lage bloeddruk kan krijgen. Te lang in dezelfde houding is weer niet gunstig voor je bekkenbodem.

 

Welke sporten kan je uitoefenen?


Wandelen en zwemmen kan eigenlijk altijd en is goed voor de conditie van je totale lichaam! Dit kan je zelf en eventueel zonder begeleiding doen. Wil je liever sporten in de sportschool of een actieve les volgens zoals aerobics, pilates of yoga? Zorg dan dat je altijd een sportinstructeur kan raadplegen om advies te vragen. Uiteraard kan je ook diverse zwangerschapscursussen volgen. Die worden speciaal voor zwangere vrouwen georganiseerd, onder leiding van deskundigen. Het zorgt naast ontspanning en sportiviteit ook voor gezelligheid en herkenning. 
 

Succes en veel sportplezier!
 

Geschreven door Danielle van de Vlag (Puurvangeluk.com)