Hoe voorkom je het aankomen van extra onnodige kilo's tijdens de zwangerschap?

Hoe voorkom je het aankomen van extra onnodige kilo's tijdens de zwangerschap?

Dat je tijdens de zwangerschap extra kilo's aankomt is geen verrassing natuurlijk. Bij iedere zwangerschap komen extra kilo's kijken. Je kindje in je buik, de hoeveelheid vruchtwater, een groeiende baarmoeder,

dat zijn allemaal zaken die ervoor zorgen dat je extra aankomt tijdens de zwangerschap. Wel kun je voorkomen dat je extra onnodige kilo's gaat aankomen. Die moeten er na de zwangerschap ook allemaal weer af. Hoe voorkom je het aankomen van extra onnodige kilo's tijdens de zwangerschap?

 

Niet doen! Eten voor twee 

 

Je kent het vast wel. Eten voor twee, dat benoemen we vaak zodra een zwangere trek heeft en lekker (veel) eet. "Ach... je moet toch eten voor twee!" Maar dit is juist niet verstandig! Je hoeft echt niet meer te gaan eten wanneer je zanger bent. Eet liever gedurende de dag kleine hoeveelheden om te voorkomen dat je misselijk wordt of teveel gaat eten op het moment dat je trek hebt. Als je gedurende de dag kleine hoeveelheden eet, blijft alles goed op peil zonder dat je buiten je boekje gaat met de nodige extra kilo's tot gevolg. 

 

Ga niet op dieet tijdens de zwangerschap

 

Het is niet gek dat je een aantal kilo's zwaarder wordt tijdens de zwangerschap. Schrik er niet direct van en ga zeker niet op dieet tijdens de zwangerschap. Hierdoor kun je juist een tekort aan vitamine, mineralen en andere voedingsstoffen oplopen. Dat zorgt er ook juist voor dat je anders gaat eten, waardoor extra onnodige kilo's op de loer liggen. Zorg voor een juiste balans van voedingsstoffen waardoor je lichaam in evenwicht is en blijft en geen tekorten krijgt. Wanneer je te weinig eet of teveel ongezond eet, kunnen lichaamsfuncties hun werk niet doen, waardoor bijvoorbeeld ophoping van voedingsstoffen in het lichaam ontstaan en er juist voor zorgen dat je extra kilo's aankomt. Zorg voor een gezonde balans. 

 

Blijf in beweging 

 

Beweging is voor iedereen belangrijk, ook als je zwanger bent is beweging een must. Je hoeft uiteraard geen marathon te lopen, je kunt ook rustig aan bewegen. Maak een lekkere wandeling in het bos, ga sporten onder begeleiding van een personal trainer of pak eens wat vaker de fiets in plaats van de auto. Ook zwemmen tijdens de zwangerschap is een absolute aanrader! Je bent lekker in beweging met je hele lichaam zonder dat het als een belasting voelt. In het water voel je de zwaarte van je lichaam namelijk niet, dus dat maakt zwemmen extra aantrekkelijk. 

>>> Kijk hier voor comfortabele badmode<<<

 

Vraag om advies 

 

Je kunt ten alle tijden terecht bij je huisarts, verloskundige of gynaecoloog met vragen over gezond eten, gewichtstoename of hoe je extra onnodige kilo's kunt beperken.