Alles wat je wilt weten over ontzwangeren!

Alles wat je wilt weten over ontzwangeren!

Na de geboorte van je kindje is de tijd aangebroken om te ontzwangeren. Tijdens het ontzwangeren gaat je lichaam herstellen van de zwangerschap en bevalling.

Na de geboorte van je kindje is de tijd aangebroken om te ontzwangeren. Tijdens het ontzwangeren gaat je lichaam herstellen van de zwangerschap en bevalling. Je lichaam heeft negen maanden lang flink moeten werken, dus het kost ook weer even tijd om de oude te worden. Neem de tijd! Alles wat je wilt weten over ontzwangeren.

 

Verslapte buikspieren

 

Wellicht kun je ze niet meer vinden, je sterk getrainde buikspieren. No stress… dat komt echt wel weer. Na ongeveer 6 weken na je bevalling mag je weer eens op een hele laag pitje oefeningen doen om de buikspieren te trainen. Overleg eerst even de verloskundige of dit al kan. Het hangt natuurlijk van verschillende factoren af. En doe het vooral rustig aan!

 

Menstruatie cyclus

 

Niet alleen je lichaam heeft tijd nodig om te herstellen, ook je menstruatie cyclus moet weer helemaal op gang komen. Meestal heeft het wel even tijd nodig voordat je menstruatie cyclus weer helemaal goed op gang is. Wanneer je borstvoeding geeft, kan dit zelfs nog iets langer duren.

 

Haaruitval

De hormonen in je lichaam gaan alle kanten op. Heel begrijpelijk natuurlijk, maar dat daarbij allerlei kwaaltjes kunnen optreden is minder fijn. Niet alleen tijdens de zwangerschap heb je er dus last van, ook na die tijd. Haaruitval kan zo’n kwaal zijn. Je haalt misschien hele plukken uit je haar met het kammen of borstelen of het wassen van je haar. No stress… de hormonen moeten eerst weer even z’n plek vinden voordat het is opgelost.

 

Vermoeidheid en vergeetachtigheid

 

Nog een aantal kwalen zijn bijvoorbeeld vermoeidheid en vergeetachtigheid. Meestal is dit de eerste en de laatste weken van de zwangerschap aan de orde, maar dus ook na de zwangerschap. Ook hier zijn de hormonen weer de boosdoeners. Geef jezelf soms over aan de vermoeidheid en bouw langzaam meer energie op door een rondje te wandelen, een paar bewegingsoefeningen te doen, gezond te eten en op tijd naar bed te gaan. De vergeetachtigheid valt ook langzamerhand weg. Train je geheugen door puzzels te maken en boodschappen te onthouden die je nodig hebt. Maak desnoods ezelsbruggetjes om je geheugen te trainen.

 

Stoelgang

 

Ook je stoelgang is compleet van slag door lichamelijke veranderingen en hormonen. Het komt allemaal wel weer goed. Eet gezond en vezelrijk, zorg voor genoeg lichaamsbeweging en drink ook voldoende water op een dag. Dit helpt je darmen beter functioneren. Heb je veel last van je stoelgang? Overleg met je huisarts (zeker wanneer je borstvoeding geeft) wat je hieraan kunt doen.

 

Neem de tijd

 

Ze zeggen niet voor niets; negen maanden op, negen maanden af. En dat klopt! Je hebt negen maanden lang een kindje in je buik gedragen en de nodige inspanning moeten leveren. Niet zo gek dus dat het ontzwangeren ook even duurt. Neem de tijd! Ga niet te snel en gun jezelf ook vooral de tijd. Soms duurt het zelfs langer dan je wenst, maar zolang je niet te streng bent voor jezelf komt het allemaal goed.

 

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.