7 Tips om je lichaam fit en energiek te houden tijdens de zwangerschap

  • Geplaatst op
  • Door Danielle van de Vlag (Puurvangeluk.com)
  • Geplaatst in Zwanger, Zwangerschap
7 Tips om je lichaam fit en energiek te houden tijdens de zwangerschap

We willen allemaal een fit en energiek lichaam. Zeker tijdens de zwangerschap is dit belangrijk. Maar dat gaat natuurlijk niet zomaar, je moet er wel wat voor doen.

Wees bewust van je leefstijl en zijn er dingen die je kunt veranderen waardoor jij je lekkerder in je vel voelt? Pak ze aan! We hebben 7 tips voor je om je lichaam fit en energiek te houden tijdens de zwangerschap. Go for it! 

 

1. Eet voldoende fruit

 

Belangrijk en voor iedereen wel duidelijk, maar toch vergeten we het regelmatig. Voldoende fruit eten per dag. Fruit zit boordevol vezels en vitamines die je wel kunt gebruiken tijdens de zwangerschap. Ben je niet zo van het fruit eten op de hand? Maak er een lekkere smoothie van of doe stukjes fruit in een kom met yoghurt. Kies als tussendoortje voor fruit. Het is lekker, gezond en voorziet je van een energie boost. 

 

2. Eet meer groente 

 

Groenten bevatten vitamines, mineralen en antioxidanten. Je mag dus gerust een extra schepje groente op je bord scheppen. Kies als tussendoortje ook eens wat vaker voor plakjes komkommer, stukjes paprika en kleine tomaatjes. Heerlijk om tussendoor op te snoepen en bovendien heb je gelijk wat vitamines binnen voor extra energie. 

 

3. Kook zoveel mogelijk vers 

 

Eet tijdens de zwangerschap zoveel mogelijk vers en het liefst zo veel mogelijk zonder pakjes en zakjes. Wanneer je goed op je eetgewoontes let en vooral veel vers eet, heb je meer dan de helft in de pocket. Je houdt je lichaam fit, energiek en je bent beter in balans. 

 

4. Water is een must

 

Water is een must als het gaat om een fit en energiek lichaam. Ook tijdens de zwangerschap is het raadzaam om voldoende water te drinken. Zo kunnen organen zo goed mogelijk hun werk doen en is je lichaam goed in staat afvalstoffen af te voeren. Drink 1,5 - 2 liter water per dag en zet altijd een klein flesje water bij je in de buurt, op het aanrecht, in de slaapkamer en in je tas. Zo word je regelmatig herinnert dat je water moet drinken. Voeg een paar schijfjes komkommer, citroen of meloen toe voor een frisse smaak. 

 

5. Voldoende beweging is een must

 

Sporten is best een opgave voor sommige mensen, maar toch zeker belangrijk als het gaat om een fit en energiek lichaam. Zelfs tijdens de zwangerschap kun je op een laag pitje sporten om je fitheid op peil te houden. Je kunt lekker op je eigen tempo baantjes gaan zwemmen, maar je kunt ook gaan sporten met een personal trainer. Zo weet je precies wat wel en niet kan met de kleine in je buik. Wanneer je het ritme te pakken hebt, geeft het pijntjes minder kans en voel je je sterker, fitter en energieker. Zo kun je ook beter de bevalling tegemoet gaan.

 

6. Ga lekker de natuur in

 

Ben je niet gek op sporten in de sportschool of van baantjes trekken in het zwembad? Ga dan lekker de natuur in en snuif de geur van de groene bossen op. Tijdens het wandelen maak je lichaam endorfine aan, waardoor je energie en fitheid een flinke boost krijgen. Je hoeft natuurlijk geen marathon te lopen tijdens de zwangerschap, een rondje door het bos is echt voldoende voor een energiek en fit gevoel. 

 

7. Zorg voor voldoende nachtrust

 

Zorg dat je dagelijks voorzien bent van voldoende nachtrust. Soms lukt het even niet, maar pak dan gerust overdag even een powernap. Wanneer je voldoende rust hebt, kun je veel beter de dag tegemoet gaan, ben je goed uitgerust en voel je je fitter en energieker. Tijdens het slapen herstelt je lichaam en word je energieniveau weer aangevuld. Sleep well !