6 Keer waarom wandelen tijdens de zwangerschap aan te raden is

  • Geplaatst op
  • Door Danielle van de Vlag ( puurvangeluk.com)
6 Keer waarom wandelen tijdens de zwangerschap aan te raden is

We weten allemaal dat wandelen goed voor ons is. Zeker tijdens de zwangerschap. Wandel als het lukt elke dag een half uurtje in de buitenlucht. Het bied je vele gezondheidsvoordelen. We vertellen je 6 keer waarom wandelen tijdens de zwangerschap aan te raden is. Trek je wandelschoenen maar vast uit de kast!

6 Keer waarom wandelen tijdens de zwangerschap aan te raden is


We weten allemaal dat wandelen goed voor ons is. Zeker tijdens de zwangerschap. Wandel als het lukt elke dag een half uurtje in de buitenlucht. Het bied je vele gezondheidsvoordelen. We vertellen je 6 keer waarom wandelen tijdens de zwangerschap aan te raden is. Trek je wandelschoenen maar vast uit de kast!

1. Je krijgt er meer energie van

 

Als je moe bent heb je meestal geen zin in actieve beweging. Maar wist je dat je juist energie krijgt van wandelen? En dan het liefst in de buitenlucht. Je maakt tijdens het wandelen namelijk stofjes vrij in je lichaam die ervoor zorgen dat je een energieboost krijgt. Dus een half uurtje of uurtje wandelen per dag maakt je niet moe, maar geeft je juist een voldaan en energiek gevoel.

2.Houd je spieren soepel en sterk

 

Niet geheel onbelangrijk tijdens de zwangerschap: soepele en sterke spieren. Zeker met een bevalling in het vooruitzicht is het fijn om je lichaam sterker te maken. Zorg dat je spieren soepel en sterk blijven door lekker te bewegen. En dit hoeft helemaal geen intensieve beweging te zijn, integendeel. Je kunt gewoon lekker op je eigen tempo wandelen. Zo kun je lekker ontspannen, genieten van de omgeving en ondertussen werk je aan je conditie en soepele en sterke spieren.

3. Bevordert de bloedsomloop

 

Beweging bevordert de bloedsomloop. Door elke dag minstens een half uur te wandelen, wordt de bloedsomloop in je lichaam geactiveerd, waardoor kans op klachten, zoals beenkrampen, spierspanningen en stijfheid wordt verkleind. Nog een reden dus om lekker een rondje te wandelen.

4. Je wordt er blij van

 

Wandelen maakt blij. Je lichaam maakt tijdens het wandelen namelijk het gelukshormoon endorfine aan. En wanneer je in een groene omgeving wandelt, word je nog relaxter ook. De kleur groen heeft namelijk een kalmerende en stress verlagende werking. Het verlicht bovendien nervositeit en angstklachten.

 5. Stimuleert de spijsvertering

 

Wist je dat je door voldoende beweging minder last hebt van verstopping of harde ontlasting? Wandelen stimuleert namelijk de spijsvertering. Dit is zeker tijdens de zwangerschap prettig wanneer hormonen in je lichaam alles in de war schoppen. Je darmen worden tijdens het wandelen lekker aan het werk gezet, waardoor je minder snel last hebt van een opgeblazen gevoel en de gewichtstoename beperkt blijft.

 6. Versterkt je weerstand

 

Ben jij al enthousiast geworden door de gezondheidsvoordelen die wandelen met zich meebrengt? Zeker tijdens de zwangerschap en in deze bijzondere periode is een goede weerstand van belang. Je immuunsysteem wordt versterkt, waardoor je minder snel vatbaar bent. Dus trek je wandelschoenen maar aan en wandel een goede weerstand tegemoet.