Naar de sauna tijdens de zwangerschap?

Naar de sauna tijdens de zwangerschap?

Een dagje sauna is altijd fijn! Heerlijk genieten van de warmte en de rust. Het is tevens goed voor je huid en bloedsomloop. Na een dag sauna kan je er weer helemaal tegen!

Maar hoe zit het als je zwanger bent? Is een dagje sauna dan wel aan te raden? En waar moet je rekening mee houden als je naar de sauna gaat? Als je voor je zwangerschap al regelmatig naar de sauna ging, is er geen reden om daar acuut mee op te houden. Je moet je alleen wel bewust zijn van een aantal belangrijke dingen. Je lichaam is verandert en kan die grote temperatuurverschillen misschien niet direct meer aan. Goed naar je lichaam luisteren is een pré.

De eerste 12 weken 

In de eerste 12 weken van je zwangerschap kun je beter niet naar de sauna gaan, ook niet als je altijd al gewend was te gaan. In de sauna kan je lichaamstemperatuur wel 1 tot enkele graden stijgen. Je kindje in je buik ontwikkelt zich in de eerste twaalf weken en de temperatuurschommelingen kunnen zorgen voor aangeboren afwijkingen of zelfs leiden tot een miskraam. Ben je helemaal niet gewend om naar een sauna te gaan? Ga dan ook zeker niet tijdens je zwangerschap!

Na de eerste 12 weken

Als je gezond bent, geen last hebt van een hoge bloeddruk en je zwangerschap normaal verloopt, kun je gewoon naar de sauna gaan na de eerste 12 weken van de zwangerschap. De laatste weken van de zwangerschap is wel voorzichtigheid geboden, je kan namelijk al wat ontsluiting hebben zonder dat je het weet. Het gevaar op een infectie is dan zeer aanwezig. Zeker bij het gebruik van dompel-, kruiden- of bubbelbad. Dus ga de laatste zes weken liever niet meer naar een sauna. Bij diverse onderzoeken is gebleken dat in de saunacabine, als de hartslag van de moeder versnelt, ook de hartslag van het kindje versnelt. Maar dat is niets verontrustends. Dat gebeurt ook bij lichamelijk inspanning zoals fietsen, traplopen en sporten. Luister wel altijd heel goed naar je lichaam!

Vermijd de infraroodsauna

De infraroodsauna moet je wel mijden tijdens je zwangerschap, ook al ben je deze sauna altijd al gewend. De infraroodsauna heeft een dieptewerking waardoor je lichaam meer naar binnen toe opwarmt, dit is niet goed voor de baby.

Tips voor een juist gebruik van de sauna tijdens de zwangerschap 

-     Luister altijd heel goed naar je eigen lichaam!
-     Blijf niet langer dan 10 minuten in een sauna zitten. (word het eerder te warm, word je duizelig of benauwd? Ga er dan direct uit!)
-     Vermijd een infraroodsauna/cabine tijdens de zwangerschap.
-     Drink voldoende vocht, je verliest namelijk ook heel veel vocht.
-     Eet op tijd kleine hoeveelheden om duizeligheid en misselijkheid te voorkomen.
-     Pas op met het gebruik van dompelbaden. De overgang van heet naar koud is echt te groot tijdens je zwangerschap. Laat je lichaam rustig wennen of neem liever een koude douche en spoel je een geleidelijk af.
-     Probeer lekker te ontspannen, neem een goed boek mee of ga gezellig met een vriendin.
-     Reserveer een behandeling voor pure ontspanning.
-     Twijfel je om naar de sauna te gaan? Bespreek het met je arts of verloskundige, zij kunnen je een goed advies geven.
-     Meld bij een saunabezoek altijd even dat je zwanger bent. Wellicht zijn er speciale richtlijnen waar je aan kunt/moet houden in de desbetreffende sauna.
-     Soms zijn er ook speciale arrangementen te boeken voor zwangere vrouwen met heerlijke behandelingen.
-     Geniet van het saunabezoek!