Eetbuien tijdens de zwangerschap

  • Geplaatst op
  • Door Danielle
Eetbuien tijdens de zwangerschap

Heb jij tijdens je zwangerschap last van eetbuien en trek in hele vreemde combinaties? Dat kan! Tijdens de zwangerschap kun je meer behoefte hebben aan eten.

Dat is niet zo gek natuurlijk, je draagt immers een kindje in je buik dat ook voeding nodig heeft. Wanneer krijg je eetbuien, waar komen ze vandaan en wat kun je eraan doen? We vertellen je alles over eetbuien tijdens de zwangerschap. 

 

Wanneer komen eetbuiten het meest voor?

 

De eetbuien kunnen de hele zwangerschap aanwezig zijn, maar meestal komen ze met name in het begin van de zwangerschap voor. Hormonen kunnen de boosdoeners zijn. Er gebeurt van alles met je lichaam zodra je zwanger bent en je lichaam vraagt daarom soms meer energie. Niet zo gek natuurlijk wanneer je een kindje in je buik hebt en je lichaam veel harder moet werken. Dit kun je perfect aanvullen door wat (extra) te eten. 

 

Eten voor twee, ja of nee?

 

Er wordt wel eens gezegd; 'je moet eten voor twee tijdens de zwangerschap'. Toch is het raadzaam om hiermee op te passen. Tijdens je zwangerschap heb je maar 200 tot 300 extra calorieën per dag nodig. (bron: voedingscentrum) Wees bewust van wat je eet! Alle kilo's die je extra aankomt, moeten er ook weer af. De eetbuien zijn niet erg, maar kies tijdens een eetbui het liefst voor gezonde voedingsmiddelen zoals een stuk fruit, groente of een bakje yoghurt met muesli. 

 

Waar komen de eetbuien vandaan?

 

De meningen, waar de eetbuien tijdens de zwangerschap vandaan komen, zijn verdeeld. Het wordt wel gegooid op hormonale veranderingen van het lichaam, een verandering van smaak en reuk, maar ook omdat je lichaam specifieke behoefte zou kunnen hebben aan bepaalde voedingsstoffen. Je kunt dus last hebben van eetbuien tijdens de zwangerschap en trek hebben in vreemde combinaties, maar het kan geen kwaad. Zorg wel dat je zo veel mogelijk gezond blijft eten. 

 

Hoe kun je eetbuien voorkomen?

 

Zorg dat je voldoende en gezond eet gedurende de dag door. Eet met regelmaat steeds kleine hoeveelheden zonder dat je maaltijden overslaat. Sla je wel maaltijden over, dan kan dat resulteren in schommelingen van je bloedsuikerspiegel, waardoor je juist last kunt krijgen van eetbuien.

Haal niet te veel lekkers in huis. Dit voorkomt dat je veel gaat snacken tussendoor. Het blijft meestal namelijk niet bij één blokje chocolade, het wordt gerust een hele reep. Haal vooral lekkere gezonde tussendoortjes zoals worteltjes, komkommertjes, tomaatjes en ga zo maar door. Dit zorgt voor een verzadigd gevoel zonder dat je eetbuien krijgt.  

Zorg ook voor voldoende vocht in je lichaam. Drink de hele dag door voldoende water en drink bijvoorbeeld een glas water als je trek krijgt. Dit kan al voor een verzadigd gevoel zorgen en eetbuien voorkomen. 

Je kunt ook eetbuien krijgen puur uit verveling. Zorg dat je niet constant aan eten denkt, ga afleiding zoeken en geef niet direct toe aan eten.

Good luck!